РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ

     ВИХОВАННЯ ОБДАРОВАНОЇ ДИТИНИ

    Проблема виховання обдарованої дитини існує стільки, скільки існує сама педаго­гіка. В певні періоди людської історії вона диктувалася прагненням панівної верхівки суспільст­ва повністю нівелювати особистість, перетворити цілі народи на слухняних маріонеток. В інші епохи в пле­канні неповторної індивідуальності вбачали сенс пе­дагогічної діяльності, перспективу поступу держав і людства в цілому. Кризові, застійні явища в українсь­кому суспільстві сьогодні, як і завжди в подібні істо­ричні періоди, породжують попит на обдаровану осо­бистість, котра нестандартно мислить, наділену сильною волею і колосальною працездатністю.

Тему виховання обдарованої дитини розробляли безпосередньо чи побіжно практично всі педагоги і психологи різних часів. Попри солідні теоретичні і практичні наробки, у цьому напрямку все ж існують численні прогалини, викликані складністю предмета дослідження. Зокрема, відсутні чіткі практичні реко­мендації, побудовані на систематизації напрацьова­ного матеріалу з цієї проблеми.

Критичний аналіз наукових праць і практичного досвіду дає змогу зробити висновки, що рутинне ви­ховання, побудоване на традиційних прийомах, згуб­но діє на обдаровану натуру. Необхідна індивідуаліза­ція підходу. Які ж критерії визначення талановитої дитини відомі сьогодні? Теоретична педагогіка для діагностики обдарованості послуговується численни­ми тестами. Системи тестів розроблені в усіх розви­нених країнах, адаптовані для міст і сільських місце­востей. В Україні широко використовуються тести Г.Айзенка, Д.Векслера, Л.Занкова, І.Іразека, Н.Левітова, С.Максименка, А.Нечаєва та ін. Проте тести не є універсальним методом визначення обдарованості. По-перше, валідність навіть найточніших із них ніко­ли не перевищує 80 відсотків. По-друге, провідний вплив на виховання дитини здійснює сім'я, а батьки ж здебільшого не обізнані в галузі тестування. Як пра­вило, не звертаються до нього у повсякденній роботі і шкільні вчителі, вихователі дошкільних установ. Внаслідок цього для практиків придатніші критерії, які можна визначити, безпосередньо спостерігаючи за дитиною. Такі параметри були розроблені наприкінці XIX ст. російським педагогом Г.Рукавишниковим.

Провідним завданням вихователя Г.Рукавишников вважає необхідність помітити вподобання, прагнення, схильності дитини. Дійсно обдарована дитина, як засвідчує досвід, завжди виявляє глибокий інтерес до певних явищ, наполегливість у своїх діях, нерідко наближену до самовпевненості.

Природні нахили яскраво виявляються в іграх дітей. Відомо, що Т.Шевченко змалку любив ліпити з глини, малювати, пізніше — списувати вірші у само­робні, оздоблені візерунками книжечки. Конфуцій у дитинстві надавав перевагу грі в церемонії та жерт­воприношення. Галілей, Ньютон, Едіссон з раннього віку захоплювалися виготовленням іграшкових млинів та різних механізмів. Якщо звичайним дітям під час гри запропонувати іншу гру, вони легко захопляться нею і забудуть попередню. Обдарована ж дитина зав­жди впевнена, що робить важливу справу, схильна займатися нею регулярно, не дозволяє псувати наслід­ки своєї праці. В талановитої дитини відразу помітні тонка спостережливість, зосередженість, посидючість, вміння наполегливо переслідувати поставлену мету, са­мостійність і незалежність у діяльності.

Обдаровані діти, як правило, мимоволі приверта­ють до себе увагу вихователя, і від нього вимагатиметь­ся не стільки активний виховний вплив, скільки своєчасне усунення перепон і можливе сприяння вільному розвиткові дитини. Посилена увага до талано­витого вихованця у той час, коли йому необхідні пов­не невтручання, незалежність, шкодять обдарованості. Протипоказано також насаджувати знання, уміння і принципи, які нівелюють прояви оригінальної думки. Небезпечно вдумливу замкнутість дитини розцінювати як боязкість, засмученість і боротися з нею. Немотиво­ваний тиск і нав'язування занять можуть тільки затри­мувати прояви справжніх природних нахилів.

Примус нерідко викликає в обдарованих, нетра­диційно мислячих дітей неспроможність виявити се­бе навіть у тих видах діяльності, до яких вони мають схильність. Із життєпису видатних осіб відомо, що Т.Едіссон, А.Ейнштейн, Ф.Фрьобель визнавалися у школі найгіршими учнями, і вчителі навіть підозрю­вали у них розумову відсталість. АДістервег наполег­ливо застерігав проти насильства над дитячою при­родою, яке випливає з намагань зробити з дитини не те, до чого існує в неї природний потяг.

Проте занадто рання «спеціалізація» і «професіона­лізація» у вихованні збіднюють особистість, усклад­нюють її подальше життя. Тому на перший план до­цільно висувати ідею калокагатії — гармонійного розвитку сукупності тілесних, душевних і розумових сил людини. Важливим принципом виховання слід виз­нати також утилітаризм — озброєння дитини знання­ми і вміннями, які становитимуть реальну користь у житті  і  допоможуть  вихованцеві   посісти  достойне місце в суспільстві. Хист реалізується лише за умови вміння індивіда трудитися. Отже, завдання виховате­ля — розвивати в обдарованої дитини працьовитість, цілеспрямованість, вміння завершувати розпочату справу, силу волі. Ці якості неможливо сформувати тільки шляхом зовнішнього впливу, тому виховання потрібно будувати так, щоб спонукати дитину до само­виховання. Відповідно, мистецтво виховання — мис­тецтво пробудження у вихованця його власних сил.

Самовиховання й зміцнення волі базується на са­моповазі особистості. Самоповага реальніше за найсуворіші заборони утримає дитину від негативних вчинків, найшвидше розвине вміння володіти собою. Довіра дорослих пробуджує в дитині самоповагу, підносить її у власних очах, спонукає бути достой­ною цієї довіри. Необхідно надавати дитині не тільки свободу самодіяльності, а й можливість у пев­них межах обговорювати з дорослими свої наміри. Завдяки такій свободі вихованці пізнають власні си­ли, виробляють звичку оперувати своїми розумови­ми, фізичними і моральними ресурсами. В результаті виробляється самоповага і здатність критично оціню­вати свої здібності й дії. ДЛокк вважав, що чим ра­ніше ви почнете ставитися до дитини, як до дорос­лої, тим швидше вона такою буде.

Ознайомлення з різноманітною діяльністю, глибокі і помірно численні враження допомагають інтенсив­ному розвиткові природних задатків людини. Потрібні для творчості фарби, звуки, форми, рухи та­лановиті діти знаходять у спілкуванні з природою. Природа ж пробуджує мислення, уяву, фантазію. Про­те творча думка, творча уява розвиваються також під впливом літератури. Відомо, що видатні вчені були схильні змалку до читання наукових книжок. А май­бутні поети — дев'ятилітні ААхматова, М.Цвєтаєва, Леся Українка зачитувалися серйозними («доросли­ми») поетичними творами. Наголошуючи на розви-вальній ролі читання, варто навести цікаві, перевірені практикою застереження Г.Рукавишникова, що викли­каний читанням надмірний розвиток уяви робить лю­дей нетерпимими до буденної рутини і дріб'язковості. Тому вихователь має урегулювати розвиток уяви, щоб вона не паралізувала волю, характер, не порушувала гармонійного співвідношення між усіма сторонами багатогранного духовного і розумового життя людини.

Сучасні дослідження, проведені відомим психоло­гом А.Баркан, містять цікавий матеріал для доповнення рекомендацій батькам і педагогам з питань вихо­вання обдарованої дитини. А саме: важливо не ігнору­вати унікальності такої дитини, проте і не виказувати надмірних захоплень її обдарованістю. Не можна пе­ретворювати життя дитини в інструмент задоволення батьківських амбіцій. Необхідно створити всі умови для розвитку таланту, але не насаджувати дитині своїх захоплень та інтересів, не культивувати необхідності будь-що досягти неперевершених результатів, не пере­вантажувати, не змушувати постійно займатися улюб­леною справою. Все це може відбити бажання цікави­тися як улюбленим заняттям, так і будь-чим іншим, стати причиною неврозу, психічного захворювання або ж розвинути в дитини пихатість і претензійність. Потрібно тактовно, делікатно допомагати дитині, роз­вивати інтерес, навчати терпіння і заохочувати працю­вати старанно, завершувати почате. Намагатися змен­шити надмірну вразливість обдарованої дитини, вчити достойно програвати і не сприймати невдачу як тра­гедію; володіти емоціями, робити все, щоб дитина не занижувала своєї самооцінки і водночас не виставляла напоказ свою обдарованість. Обдарованій дитині зде­більшого складно знайти контакт з оточуючими, зок­рема, з ровесниками. Відповідно, турбота вихователя полягає в тому, щоб допомогти налагодити її стосун­ки з дорослими і дітьми, створити доброзичливу ат­мосферу навколо неординарної особистості. Дитину слід навчити бути доброзичливою в колективі, поясни­ти, що незручно виправляти інших, демонструючи свою освіченість, і постійно стежити за тим, що тур­бує її, своєчасно бути поруч. Якомога більше надава­ти уваги фізичній активності— також одне з першо­чергових завдань виховання.

Обдарована особистість, як правило, сама заявляє про себе, ускладнюючи життя самовпевнених кон­сервативних дорослих, змушуючи їх шукати нестан­дартні виховні підходи. В ідеалі ж, констатує теоре­тична і практична педагогіка, кожна розумово повноцінна дитина по-своєму талановита, і вихова­тель має проникнути у внутрішній світ кожного ви­хованця. Недоцільно підганяти всіх дітей під одну мірку. Це призводить до духовного рабства На дум­ку Г.Песталоцці, навіть однакова любов до дітей не має заступати індивідуальностей. Тому система, орієнтована на виховання обдарованої дитини, пози­тивно вплине на пробудження і розвиток природних задатків кожної дитини.