Формування навичок уміння працювати в команді

      Що таке робота у команді.

    Команда – це чітко налагоджений механізм. Де кожна людина займає своє місце. Усі члени групи, як гвинтики, приводять цей  механізм у рух. Робота учасників згуртована. Вони вирішують завдання за планом, але кожен виконує певні обов'язки.

     Робота у команді  використовується практично на кожному уроці фізичної культури.

    Уявіть собі групу людей (учнів), які беруть участь у змаганнях. Їхня спільна мета — дійти першими до фіналу, отримати перемогу. План дій є. Кожен виконує свої завдання: один бігає, інший стрибає, третій виконує вправи із м'ячем

    Дуже добре розвивати уміння працювати в команді в ігрових формах. Дії гравців у спортивних іграх відрізняються великою різноманітністю, складністю та винахідливістю. Вони вимагають високої фізичної та психічної напруги, обумовленої необхідністю перевершити суперника, який зі свого боку докладає всі сили, щоб досягти переваги. Це закономірно, оскільки для досягнення успішних результатів необхідна фізична і психологічна взаємодія, колективна відособленість і згуртованість членів команди. Порушення подібної взаємодії призводять до роз'єднаності, конфліктності та негативного психологічного клімату, які, у свою чергу, впливають як на спортивні досягнення команди загалом, так і окремих членів команди.

    Кожна дія учасника гри визначається зовнішніми та внутрішніми умовами спортивного поєдинку.

    Для успішної роботи в команді учням необхідне вміння активно взаємодіяти на інтелектуальному та емоційному рівнях. Необхідно розвивати такі якості, як уміння висловлювати свою думку, відкрито висловлювати свої почуття, уникати конфліктної ситуації; уважно слухати співрозмовника, відкрито ставити питання, з'ясовувати незрозумілі питання, розуміння настрою інших учасників команди, у тому числі і невербальні висловлювання емоцій, порушувати питання проблемної ситуації, якщо назріває конфлікт у процесі обговорення чи роботи, брати активну участь у роботі команди та заохочувати інших учасників.     

   Ігрова діяльність пов'язана з тим, що ігри здійснюються головним чином в колективно-групових формах і засновані на безпосередньому спілкуванні людей. Розваги такого типу незмінно передбачають певну координацію зусиль, взаємну допомогу та взаємну виручку. Майже у всіх ігрових ситуаціях злагоджені колективні дії – основна умова успіху. Ігрове співтовариство – це самодіяльний мікроколектив, який виступає стосовно кожного учасника гри як організуючий початок, що санкціонує та підтримує певний стиль поведінки. Дуже важливо, що набуті тут навички та звички зберігаються і переносяться зі сфери дозвілля на інші види діяльності. Таким чином, гра робить специфічно важливий внесок у процес накопичення морального досвіду.

  Термін «командна робота» актуальний не лише в галузі спорту та змагань, зараз він стає все більш доречним у робочому середовищі.

  Формування командної компетенції – це «цілеспрямований педагогічний процес, що сприяє розумінню та визнанню учнем    значущості та особистісної цінності командної діяльності». Згуртована та ефективна команда – це одна з умов її успішної роботи, тому сьогодні багато роботодавців включають це вміння як одну з вимог прийому на роботу, тому є необхідність формування цієї компетенції під час навчання.

   Важливо щоб учні (усі учасники процесу) дотримувались специфічних правил командної роботи.

-                   Колективне рішення. Кожен учасник має право висловлювати свою думку, яка буде почута. Воно буде прийнято за підтримки більшості людей.

-                   Усі рівні. Кожен учасник має однакові права. Критикувати тільки у справі та ставитися до інших шанобливо.

-                   Передача досвіду. У цьому процесі відбувається передача свого досвіду іншим.  Краще підготовлені учні в невимушеній обстановці практично покажуть, як варто чинити в тому чи іншому випадку. Не тільки ви можете навчити когось, але й вас.

-                   Контроль своїх емоції. У роботі необхідно забути все особисте та налаштуватися лише на ділове спілкування. Необхідно ставитися один до одного об'єктивно.

-                   Прийняття конструктивної критики. Якщо вас критикують у справі та об'єктивно, варто прислухатися до зауважень. Не сприймайте зауваження на свою адресу критично. Краще уважно вислухайте їх та візьміть на замітку.

-              Делегування обов'язків. Потрібно вміло дати завдання учням, які з ними впораються краще за інших. Одночасно кожен учасник має сповідувати одну мету, бути зацікавленим у якісному виконанні загального завдання.

-                   Без інтриги. Немає нічого гіршого, ніж учасник, який заради своєї вигоди вносить розлад у групі. Він також орієнтований на загальний результат, але його більше турбує можливість виділитися не найкращим шляхом.

-                   Розділити успіх на всіх. Забудьте слово "Я". У команді існує лише «Ми». Успішний результат буде загальним та заслужено належати кожному учасникові групової дії чи роботи.

-                   Спільний відпочинок після вирішення завдання. Дуже важливо не лише розділити успіх на всіх, а й відсвяткувати його спільно. Це допоможе згуртувати групу учасників.