Організація роботи 
з невстигаючими  учнями на уроці фізичної культури

    Дуже часто в класах зустрічаються діти, які порушують дисципліну, з проблемами в навчанні і поведінці. Це завжди заважає при проведенні уроку, як і вчителю, так і учням. Вчителю постійно доводиться звертати увагу на невстигаючих учнів, як правило, на це йде багато часу, знижується моторна щільність уроку, а, відповідно, і ефективність заняття. Велика різниця в рівні підготовленості учнів також заважає при проведенні уроку.

    Причини зростання невстигаючих дітей різні. Зміна екології, соціально-економічна ситуація в родині, інтенсифікація навчання, перевантаженість програм є найбільш частими причинами. Ще однією, і можливо найважливішою, є соціально-психологічний стан. У школі дитина постійно знаходиться в колективі, в якому постійно відбувається порівняння дітей, висловлювання думки учнів і вчителя, що підкріплюється оцінками. Невстигаючий учень виставляється на огляд, переживаючи ситуацію неуспіху. Не можна не звертати увагу на невстигаючих дітей, необхідно своєчасно виявити причину його відставання, включити його в роботу. І, звичайно ж, робота з такими дітьми вимагає індивідуального підходу.

    Як правило, у невстигаючих дітей можна простежити низький або недостатній рівень фізичного і розумового розвитку, відсутність мотивації, часті конфліктні ситуації з однолітками, можливо і з учителем, дефіцит уваги, відсутність рухових навичок, низьку працездатність. Все це не сприяє саморозвитку і самореалізації дитини, а тільки підштовхує його до того, щоб він замкнувся. Завдання вчителя, якомога раніше виявити всі причини, і допомогти дитині досягти рівня, властивого його віку, де він зможе освоїти вимоги програми.

     З'ясувавши причину, необхідно визначити справжній рівень розумового і фізичного розвитку учня, визначити прогалини в знаннях, уміннях і навичках і, виходячи з цього, продумати індивідуальний план роботи з невстигаючою дитиною.

    Потрібно так організувати навчальний процес, життя учнів в школі і в класі, щоб викликати і розвинути в учнів внутрішню мотивацію навчальної діяльності, стійкий пізнавальний інтерес до навчання.

    Давайте подивимося, як можна допомогти невстигаючому учневі:

- Для закріплення необхідно більш тривалий час і більший обсяг виконуваних завдань.

- Учитель для себе і для учня повинен сформулювати мінімум знань і навичок, який повинен засвоїти учень.

У роботі зі слабкими учнями вчитель повинен спиратися на наступні правила, розроблені психологами:

1. Не ставити слабкого в ситуацію несподіваного питання і не вимагати швидкої відповіді на нього, давати учневі достатньо часу на обдумування і підготовку.

2. Якщо урок проходить в теоретичній, а не практичної формі, то не вимагайте від слабкого учня усної відповіді, дайте можливість письмово відповісти на питання, це дозволить в повній мірі відобразити знання.

3. Не можна давати для засвоєння в обмежений проміжок часу великий, різноманітний, складний матеріал, потрібно постаратися розбити його на окремі шматки і давати їх поступово, у міру засвоєння.

4. Не слід змушувати таких учнів демонструвати виконання щойно вивченого елемента спортивної вправи перед усім колективом, краще відкласти це на наступний урок, давши можливість учням закріпити вміння.

5. Шляхом правильної тактики опитувань і заохочень (не тільки оцінкою, але і зауваженнями типу «відмінно», «молодець», «розумник» і т.п.) Потрібно формувати у таких учнів упевненість в своїх силах, у своїх знаннях, в можливості вчитися. Ця впевненість допоможе учневі в екстремальних стресових ситуаціях здачі іспитів, написання контрольних робіт і т.п.

6. Слід обережніше оцінювати невдачі учня, адже він сам дуже болісно до них відноситься.

7. Під час виконання вправи потрібно дати йому час для перевірки та виправлення написаного.

8. Слід в мінімальному ступені відволікати учня, намагатися не перемикати його увагу, створювати спокійну, не знервовану обстановку.

  Учні люблять те, що розуміють, у чому домагаються успіху, що вміють робити. Будь-якому учневі приємно отримувати хороші оцінки, навіть порушнику дисципліни. Важливо, щоб за допомогою товаришів, вчителів він досягав перших успіхів, і щоб вони були помічені і відзначені, щоб він бачив, що вчитель радий його успіхам, або засмучений його невдачами.